torsdag 5 juni 2014

Sockor i isländsk ull

I april var jag på tjänsteresa till Island, och passade bland annat på att inhandla lite garn. Jag hade sockor i åtanke, men eftersom jag inte stickat sockor på en sisådär sju år kände jag mig väldigt osäker på hur mycket som går åt. Jag tror att jag till slut kanske köpte tre gånger så mycket som behövs för att vara på säkra sidan, men då finns ju möjlighet att jag skulle kunna göra flera par, om inspirationen håller i sig ett tag. :)

Det var inte helt enkelt att välja färg.
Till slut fick det bli en kombination av grått och gult. Under en lagom lång tågresa mellan Göteborg och Stockholm drog jag igång. Jag har googlat ganska länge efter ett sockmönster för vanliga enkla sockor, men där man börjar från tån. Det är praktiskt eftersom jag ännu inte har bestämt mig för hur höga skaften ska bli. Till sist hittade jag detta mönster som funkar bra att utgå från.
Sedan har jag stickat på. Först blev det för brett, så det var bara att repa några varv. Jag gillar sockor som sitter ganska tight på foten.

Har börjat utöka för hälkilen på den första sockan. Än så länge ganska problemfritt. Det kluriga är nog att få till hälen snyggt. Tanken är att den ska bli gul som tån, men vet inte riktigt hur stort det gula fältet ska bli.


Jag är så glad att Linda har varit snäll och lånat ut en uppsättning strumpstickor till mig så att jag kan sticka båda sockorna parallellt. Det underlättar för att jag ska komma ihåg hur jag gör, och också för att stickfastheten ska bli så lik som möjlig, och att sockorna därmed kanske kan bli lika stora! :)
Så nu ska jag köra på med socka nummer två ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar