söndag 7 januari 2018

Mössan Malene klar

Äntligen har jag avslutat ett nygammalt stickprojekt! Det är mössan Malene som jag påbörjade förra vintern. Wiho! 😄
Mönstret är designat av Helga Isager och kommer från boken Amimono Room 606.
Hittade lite spännande ruffiga områden på Djurgården att projektfota vid idag. Tack Sofia! :)
Lägg märke till den stjärnformade intagningen. Det var klurigt att räkna ut hur man egentligen skulle göra, så det blev lite asymmetriskt. Egen touch. ;)
Mössan är stickad i överblivet garn från koftan Emelie, härligt handfärgat merinoull från Dandelion yarns, tillsammans med en tunn tråd av ett flerfärgat garn som jag köpte i en mysig garnaffär i Köpenhamn. Det flerfärgade syns inte så tydligt, men man kan ana lite skiftning i rosa ibland.
Mössan är mycket varm och go, tack vare att resårbiten är så pass lång att den kan vikas dubbel. Jag har valt att vika den på insidan för att inte färgskiftningarna ska försvinna helt. Och så döljer det fästtråden. Praktiskt.
Sjalen är ett gammalt projekt som jag nyligen börjat använda mer flitigt. Roligt att hitta sådana skatter i förråden! :) Vantarna är hantverkade av en kvinna på östgötaslätten och inhandlades på en höstmarknad i höstas.

Dåså! Nu är jag redo att ta mig an nya projekt.

2 kommentarer:

  1. Så fin mössa! Kul att du bloggat om den också :)
    Snygga bilder av Sofia!

    SvaraRadera